HTML

Sörkollektor-Napkollektor

Házilag elkészíthető, olcsó, de jó hatásfokú napkollektor bemutatása, mit hogyan készíts. Ez a blog azért jött létre, mert érdekel, mi az, amit meg tudok vagy tudnék tenni, hogy kevesebbet ártsak a természetnek, védjem a környezetet, és közben olcsóbban fűtsem a házamat napenergiával.

Rovatok

Friss topikok

A sörkollektor felszerelése és beüzemelése

2008.12.02. 16:11 kgl

A sörkolit megtervezett helyre a házfalra akartam felszerelni. Azért a házfalra és nem a tetőre raktam, mert télen alacsonyabban jár a nap, így nagyobb szögben éri a napsugárzás, így a hatásfoka télen lesz a nagyobb. Nyáron a magasan járó napot leárnyékolja az eresz, így a kollektort nem kell külön védő fedéssel letakarni.

 

A kollektor felszerelve, előtte a házisárkány. :) Elég kelletlenül segédkezett, állandóan csak azt hajtogatta, hogy el fogom csúfítani vele a házat, "hogyan fog ez kinézni" :)

A kollektorban itt még nincsenek benne a csövek, csak a hőszigetelés. Alul és felül jól látszik a falon átvezető 2 cső. Természetesen ebben az állapotban kell a hőérzékelők vezetékeit beépíteni felülre, a hátlapnál levezetve az alsó lyukon át megy be a lakásba a vezetéki.

 

Itt már beragasztottam a csöveket a helyére. A csövek felett lévő gyűjtő elválasztó lapját azért nem ragasztottam be eddig, hogy a csöveket könnyen be tudjam helyezni. Most viszont már légmentesen lezárhatom a gyűjtőt és az osztót is elölről egy golyónyomott AL lemezzel, amit matt feketére festettem. A golyónyomott lemezt a Metaloglóbisznál lehet kapni kilóra, én 4 m hosszú 1 m magas darabot vettem kb 1000Ft-ért. A vastagsága 0.1mm így ez is ugyanolyan vastag, mint a sörösdobozok falvastagsága, ugyanúgy tudja gyűjteni a hőt, mint a sörösdobozok.

A kollektorra a fedő polikarbonát lapot 40*40mm-es AL L profillal rögzítettem. A rögzítő furatok a kollektor oldalán vannak így a polikarbonát tábla szabadon tud hőtágulni az L profil alatt. Természetesen öntapadós szivacs csíkon csúszik a polikarbonát, így légmentesen záródik és nem karcolódik meg a széleknél sem.

 

 

Ezen a képen már fent van a polikarbonát lap is ami 2mm vastag tömör kétoldalt UV védett kivitel.

Az osztó és a gyűjtő itt még nincs légmentesen lezárva a golyónyomott lemezzel mert azt csak később tudtam megvenni.

 A felszerelés végén bekapcsoltam a vezérlőelektronikát a hőmérőkkel, de a ventilátort még nem kötöttem be, mert augusztusban nem akartam a lakást még melegebbé fűteni. :)

 

 

 

 

A bekapcsolás után a hőmérséklet pár perc alatt felment 95 C fok fölé a kollektor tetejében.

 Próbaként bekötöttem a ventilátort is, így már élesben próbálhattam a működést. Az első megdöbbenésem az volt, hogy miután bekapcsoltam a ventilátort a befújt levegő hőmérséklete az addig stabilizálódott 95 C fokról felment tovább 10-15 C fokot jóval 100 C fok fölé. Logikusan azt gondolhatná az ember, hogy a hideg levegő lehűti a kollektorban a levegőt és majd csak jóval kevesebbet fog termelni hőmérsékletben. Először nem tudtam mire vélni a dolgot, azt hittem valami hibásan működik, de amint lekapcsoltam a ventilátort a hőmérséklet újra visszaállt 95 C fokra. Így már egyértelmű volt, a felmelegedés oka. Az áramlás megindulásával a dobozok falán felgyülemlett meleget elkezdte ugyanis lenyalni az áramló levegő, így bizonyítva azt, hogy minél nagyobb az áramlás a kollektorban annál nagyobb a hatásfoka.

 

 

 

 

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://sorkollektor.blog.hu/api/trackback/id/tr68799923

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

velence 2009.12.22. 16:03:44

szia!

érdeklődnék, hogy evvel a rendszerrel megoldható-e, hogy ne csak a levegőt melegítsem fel, hanem esetleg a melegvizet is ebből nyerjem ki?

newsnake 2010.01.03. 13:53:43

@velence: szia
Ez engem is érdekelne.

roobroy 2010.02.28. 18:27:19

Helló én csak azt szeretném megkérdezni hogy hogy oldottad meg a ventillátort?
Milyen a venti honnan van és hogy menyiért lehet beszerezni? Ja és hogy honnan és mekkora feszkót kap?
Ha választ írsz légyszíves küld el az:r1937@freemail.hu címre is mert nem mindíg jut eszembe böngészni ezt az oldalt.
Előre is köszönöm.

kgl · http://hobbiasztalos.blog.hu 2010.03.02. 19:54:56

@velence: igen megoldható, a kollektor gyüjtőjébe (felül) egy csőkígyót kell rakni amiben a vizet keringeted.

@roobroy: Hőtárolós kályha ventillátor szóra keress rá a google segítségével. Ez egy 68W-os ventillátor, 300m3/óra levegő szállítású és nagyon csendes. Erre a célra a legtökéletesebb.

gsolar 2011.10.19. 14:07:12

Majdnem kész a sörkolim azonban a befejezéshez és a felrakáshoz segítségre lenne szükségem ./ A bal kezem félig béna /.A segítséget munkával vagy hozzávaló anyagokkal tudom viszonozni.
süti beállítások módosítása